Op vakantie tijdens het reizen

15 mei 2019 - Galapagos Islands, Ecuador

De Galapagos. Dit was een plek die eigenlijk bovenaan het verlanglijstje stond, toen ik van tevoren een plan aan het maken was. Een plek die een heel stuk boven mijn backpackersbudget lag, maar zo speciaal was, dat het iedere cent waard was.

Veel mensen denken dat je de Galapagos alleen met een peperdure cruise kan bezoeken, maar niets is minder waar. De drie grootste eilanden zijn bewoond en hier zijn ook hostels, restaurants en een hoop tour agencies. Ik zou natuurlijk geen backpacker zijn als ik niet voor deze goedkopere manier had gekozen. Het doel was duidelijk: centjes besparen waar het kon, maar wel volledig genieten van al het geweldigs wat de Galapagos te bieden had!

Na een korte vlucht van 3 uurtjes, kwam ik aan op Santa Cruz, het hoofdeiland met de meeste bewoners en tevens de start van mijn Galapagosavontuur. Twee weken later zou ik mijn terugvlucht van een van de andere eilanden hebben. Omdat ik halverwege de middag aankwam, had ik niet heel veel tijd om allerlei activiteiten te ondernemen, dus besloot ik naar het Darwin Centre te gaan, een (gratis!) Museum over het natuurbeheer op de Galapagos. Onderweg hier naartoe viel het me al meteen op hoe uniek de Galapagos is. Ondanks dat het museum aan de rand van het dorp lag, dus ik de bebouwde kom niet uitgegaan ben, kwam ik al zeeleeuwen, marine leguanen, krabben en pelikanen tegen, die allemaal een beetje rond de haven aan het chillen waren. In het museum zelf was ook schildpaddenbroedcentrum, waar ik voor de eerste keer de beroemde Galapagosschildpadden kon zien. Helaas waren dit geen wilde schildpadden, dus daarvoor moest ik nog verder op pad.

Mijn eerste volledige dag op de Galapagos besloot ik meteen goed te besteden door te gaan duiken. Onderweg naar de haven, kwamen we al meteen voor een leuke verrassing te staan: een overstekende reuzenschildpad. Zoals je kan verwachten, leverde dit nogal wat vertraging op, omdat hij er weinig tempo in had zitten.
De duik zelf was vrij bijzonder. Ik had geweldige verhalen gehoord over het zeeleven rondom de Galapagos, dus in mijn hoofd betekende dit automatisch ook een prachtig koraalrif. Niets was minder waar. Tijdens de duiken heb ik weinig anders gezien dan een hoop zand met hier en daar een verdwaalde steen. Toch was ik verre van teleurgesteld. Alles wat ik miste aan koraal, werd dubbel en dwars goedgemaakt door de dieren die we zagen. We zagen een aantal adelaarsroggen, manta's van 2,5 meter breed en 4 verschillende haaiensoorten. Ik weet niet zeker of we 15 verschillende hamerhaaien gezien hebben of 3 hamerhaaien die steeds langs kwamen zwemmen, maar tof was het zeker!

Vanuit Santa Cruz deden we nog twee andere dagtours. Een van deze tours was een snorkeltour naar Dafne. Hier zwommen we met twee zeeleeuwen, waarvan een babyzeeleeuw, die erg geïnteresseerd waren in wat wij allemaal kwamen doen en keken we van dichtbij mee met twee parende zeeschildpadden. Op de tweede tour gingen we op zoek naar de landleguanen. Deze geelkleurige reptielen lijken meer op mini-dinosaurussen dan leguanen en we hadden het mazzel er zeven te zien!

Na een aantal dagen op Santa Cruz was het tijd om door te gaan naar Isabela, om te doen waar we eigenlijk voor gekomen waren: wilde pinguïns zien! Deze leven namelijk alleen op Isabela en ik kan natuurlijk niet naar de Galapagos zonder pinguïns te zien. Ook op Isabela deden we een aantal tours. We beklommen de een na grootste vulkaankrater ter wereld en bezochten lavatunnels. Allemaal leuk en aardig, maar ik had nog geen pinguïns gezien! Gelukkig hadden we tijdens de tour naar de lavatunnels een oplettende schipper, die in de verte pinguïns zag op een klein eilandje. Toen we dichterbij kwamen en het inderdaad pinguïns bleken te zijn, werd ik (ietwat) enthousiast. Er was nog een pinguïn enthousiasteling op de boot, die mij een tip gaf waar ik kon snorkelen met pinguïns. Tot op de dag van vandaag ben ik deze persoon nog steeds dankbaar.

Waar je voor de meeste goede snorkelplekken een tour moet nemen, omdat het beschermde gebieden waren, kon ik dit pareltje gewoon op eigen kracht bezoeken. Ik had de tip gekregen om rond zonsondergang op een bepaalde plek te gaan zwemmen en ik werd niet teleurgesteld. Hier was een grote school visjes die rondzwom en al het zeeleven maakte hier gebruik van om te eten. Boven water was het helemaal vol met pelikanen die aan het vissen waren en onderwater zagen we haaien, roggen, Zeeleeuwen en pinguïns! Zwemmen met wilde pinguïns was niet iets waarop ik had durven hopen, maar soms heb je gewoon heel veel geluk :-). Check ook even de video's voor een aantal filmpjes hiervan.

Waar je op andere plekken in de wereld je best moet doen om dieren te zien, moet je op de Galapagos je best doen om er niet per ongeluk op te gaan staan. Op de Galapagos is er een regel dat je niet dichter dan een meter bij de dieren in de buurt mag komen. Hier is echter een uitzondering op, wanneer de beesten in de weg liggen. Het is namelijk meer dan een keer gebeurd dat er een pad of een brug vol met Zeeleeuwen of leguanen lag. Als je hier langs wilde, zat er niets anders op dan er overheen stappen en hopen dat ze niet boos werden.

Als afsluiter van een waanzinnig avontuur, spendeerden we de laatste nachten op San Cristobal, waarvandaan we ook weer naar Quito zouden vliegen. Erg belangrijk, op San Cristobal bevindt zich de enige bierbrouwerij van de hele Galapagos, dus behalve natuur, werd er ook wat cultuur geproefd hier. Ook besloot ik op de laatste dag hier nog een keer te gaan duiken. Ondanks dat de stroming zo heftig was dat we onder water heen en weer geslingerd werden en we ons heel goed vast moesten houden, was het een enorm gave duik. Binnen twee minuten kwam de eerste hamerhaai ons al tegemoet zwemmen en even later kwam er ook een 4 meter lange Galápagoshaai langs. Heel indrukwekkend.

Helaas was het daarna weer tijd om terug te keren naar het vasteland. Een beetje verdrietig was ik wel, want wat was de Galapagos een waanzinnige ervaring! Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, ook al is het alleen maar om eindelijk antwoord te hebben op de vraag: "Wat is je hoogtepunt tot nu toe?" Het voelde werkelijk als twee weken genieten op vakantie tussen al het andere reizen door.

1. Toon:
    Superdik
  2. Cindy:
    Wow!!!! ♡♡♡
  3. Willy en Rob:
    Geweldig Pascal!
  4. Peet:
    15 mei 2019
    Weer een mooi verhaal Pascal. Vele herinneringen die je niet meer mag en zal vergeten. Veel plezier verder. Een groet van ons Peet en Rita
  5. Oma vijverberg:
    16 mei 2019
    Pascal wat heb jij veel te vertellen als je weer thuis ben, wat je ziet en meemaak, en wat je in dat water ziet met duiken ,geweldig . Groetjes OMA
  6. Carolien:
    16 mei 2019
    Geweldig, wat je allemaal ziet en meemaakt!
  7. Oma vijverberg:
    1 juli 2019
    Pascal fijn dat je het zo naar je zin gehad heeft, Er is een tijd van gaan en komen, IK ,wens je een goede reis toe, en tot vrijdag groetjes OMA